Kobiety w firmie kluczem do sukcesu biznesu

Współczesny sektor technologii to wciąż męski świat. Tylko co dziesiąta pozycja kierownicza w Dolinie Krzemowej jest zajmowana przez kobietę[1]. Jednocześnie już teraz około 74 proc. młodych dziewcząt deklaruje zainteresowanie dziedzinami z zakresu STEM (nauka, technologia, inżynieria, matematyka) oraz naukami informatycznymi[2]. Z analiz wynika, że do 2030 roku kobiety będą stanowić do 40 proc. specjalistów IT na całym świecie[3]. Jakie możliwości stoją przed nimi? Jakie bariery powstrzymują je przed dołączeniem do świata technologii?

 

W branży IT kobiety odnoszą sukcesy na różnych szczeblach. Co więcej, zwyczajnie lubią tutaj pracować. Prawie dwie trzecie Polek pracujących w start-upach informatycznych docenia dynamiczny rozwój branży. Z kolei dla niemal połowy z nich kluczowa jest możliwość kreowania rzeczywistości dzięki swojej pracy[4].

 

Obecnie na całym świecie tylko 25 proc. stanowisk związanych z technologią jest zajmowanych przez kobiety. Często nawet w przypadku tych, które już utorowały sobie drogę w branży, ich praca nie jest odpowiednio doceniana – co trzecia kobieta powyżej 35. roku życia wciąż znajduje się na stanowisku juniorskim[5] – zauważa Giuseppina Smith, Regionalny Kierownik Infrastruktury IT w Amazon, odpowiedzialna za całą infrastrukturę firmy w Wielkiej Brytanii.

 

Kobiecy świat technologii otwiera się na Warszawę

 

Siedem na dziesięć Polek pracujących w IT przyznaje, że wiedzę o nowych trendach i innowacjach zdobywają na konferencjach, podczas gdy jedna trzecia czerpie ją z warsztatów[6]. Women in Tech Summit, który odbył się w Warszawie w dniach 13-14 listopada, był świetną szansą, aby skorzystać z obu możliwości.

 

Giuseppina Smith, Regionalny Kierownik Infrastruktury IT w Amazon, była jedną z kluczowych prelegentek na wydarzeniu – z uczestniczkami spotkania podzieliła się wskazówkami, w jaki sposób kobiety mogą budować swoją pozycję w branży. Pomocą służyli również eksperci Amazon, które poprowadzą prelekcje – od podpowiedzi w temacie zarządzania ludźmi i technologią w dobie Przemysłu 4.0, po porady, w jaki sposób przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. W ramach sesji mentoringowych dla uczestniczek szczytu nie zabrakło również bardziej indywidualnych wskazówek. To możliwość wymiany doświadczeń, czerpania wiedzy od wieloletnich liderek branżowych i przedyskutowania najnowszych trendów.

 

Wyzwania stojące przed kobietami

 

Mimo osiągania dobrych rezultatów w pracy, kobiety wciąż doświadczają trudności w branży. Globalnie prawie połowa z nich wskazuje na brak mentoringu, a 4 na 10 zauważa niedostatek żeńskich wzorców i dysproporcje wynikające z uprzedzeń związanych z płcią w miejscu pracy. Dla około jednej trzeciej problemem są nierówne możliwości rozwoju i rozbieżne wynagrodzenie za wykonywanie tych samych obowiązków w porównaniu do mężczyzn[7].

 

Zwiększenie liczby kobiet na seniorskich rolach w branżach technologicznych wymaga kulturowej zmiany. Jako Amazon chcemy wspierać te z nich, które wybiorą naszą firmę jako miejsce rozwoju swojej kariery. Robimy to poprzez mentoring, pokazywanie wzorców, którymi można się inspirować, a przede wszystkim – kultywowanie otwartego środowiska pracy. To kwestia uprzejmości i otwartości na wszystkich, niezależnie od różnic między nami – mówi Rachel Cooke, Head of Central Engineering Programs for Amazon Europe.

 

Z badań wynika, że równouprawnienie oraz różnorodność w miejscu pracy wiąże się z zyskami. Zespoły, które w swym składzie mają kobiety, są bardziej kreatywne, innowacyjne i przynoszą większe zyski niż te, które są wyłącznie jednopłciowe[8].

 

Wspieranie kobiecych talentów to podstawa

 

W branży technologicznej zdecydowanie jest miejsce dla kobiet – mówi Giuseppina Smith. – Coraz więcej firm uświadamia sobie, że zadbanie o różnorodność i równouprawnienie otworzy przed nimi nowe drzwi. Ale my również musimy wspierać, edukować i zachęcać inne kobiety do podejmowania wyzwań w sektorach STEM. Pomóc im w zrozumieniu, że mogą być częścią tej branży – to nasz obowiązek. Duże firmy mają większe możliwości w tym zakresie – i nie powinny się wahać ich wykorzystywać.

 

Wspieranie kobiecych talentów zawsze było kluczem do sukcesu Amazon. Firma podejmuje działania z tego zakresu na całym świecie – m.in. w Wielkiej Brytanii, gdzie zapoczątkowała partnerstwo z WISE, którego celem było zmotywowanie kobiet do podejmowania pracy w obszarach związanych z nauką, technologiami, inżynierią oraz matematyką. W tym celu uruchomiono również program Amazon Amplify, który ma na celu m.in. likwidację największych barier, które powstrzymują kobiety od wyboru ścieżki zawodowej związanej z branżą technologiczną. W jego ramach ustanowiono stypendium Amazon Women in Innovation – to wsparcie w wysokości ponad 130 000 funtów rocznie dla 24 studentek w Wielkiej Brytanii. W Polsce Amazon właśnie uruchomił 4 Kindloteki STEM na Dolnym Śląsku, które maja wspierać dzieci w odkrywaniu oraz poznawaniu technologii.

 

Zaangażowanie firmy w tej dziedzinie zostało nagrodzone – Amazon otrzymał tytuł Female Tech Employer of the Year 2019, przyznawany przez organizację Women in Tech w Wielkiej Brytanii.



[2] Victoria Deresz, Women in Technology

[8] McKinsey & Company, Delivering through Diversity